Systematik zur Hethitischen Bibliographie

Jana Součková
und Gerfrid G.W. Müller
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Citatio: J. Součková & G.G.W. Müller, hethiter.net/: Hethitische Bibliographie (2008-02-18)


Ergebnisse der Auswahl | Selection Results


Thema: 93.4. Motivforschung
Zur Systematik
Ardzinba V.G. 1985a: Nartskij sjužet o roždenii geroja iz kamnja (The Nart Story of the Hero who was Born from the Stone) Drevnjaja Anatolija 128-168
Babelon E. 1891a: La tradition phrygienne du déluge RHR 23 174-183
Bachvarova M. 2005a: Relations Between God and Man in the Hurro-Hittite Song of Release JAOS 125 45-58
Baranowski K.J. 2018a: The Woman with Spindles in the Luwian-Phoenician Inscriptions from Karatepe Folia Orientalia 55 11-19
Bernabé A. 2006a: El viaje del alma al más allá. Un paralelo entre Hititas y Órficos Revista de Filología Románica 4 33-42
Bernabé A. 2009a: El extraordinario embarazo de Kumarbi AuOr Suppl. 25 23-30
Bremmer J.N. 2006a: The Myth of the Golden Fleece JANER 6 9-38
Brison O. 2007a: Aggressive goddesses, abusive men: gender role change in Near Eastern mythology 6HitCongr1 67-74
Burkert W. 1979a: Von Ullikummi zum Kaukasus. Die Felsgeburt des Unholds. Zur Kontinuität einer mündlichen Erzählung WüJB 5 253-261
Christiansen B. 2007a: Der Blick aus dem Fenster. Bemerkungen zu einem literarischen Motiv in einigen Texten des hethitischen Schrifttums und des Alten Testaments Fs Košak 143-152
Collins B.J. 1998a: Hattušili I, The Lion King JCS 50 15-20
Cordani V. 2013a: What Kind of Hero? Aspects of Heroic Kingship in Hittite Literature KASKAL 10 221-234
Dardano P. 2012d: Il vento, i piedi e i calzari: i messaggeri degli dei nei miti ittiti e nei poemi omerici CMP-SR 3 53-87
Della Casa R. 2019a: Hittite Symbolic Landscapes: An Analysis from the Standing Point of Myths 9HitCongr 211-236
Dongen E. van 2011a: The ‘Kingship in Heaven’-Theme of the Hesiodic Theogony: Origin, Function, Composition Greek, Roman, and Byzantine Studies 51 180–201
Echevaria F. 1987a: Déjà. les Amazones. L'origine anatolienne d'un archétype constitutif des récits amazoniens Hethitica 8 95-103
Ehelolf H. 1926a: Das Motiv der Kindesunterschiebung in einer hethitischen Erzählung OLZ 29 766-769
Ekroth G. 2018a: Hades, Homer and the Hittites: The Cultic-Cultural Context of Odysseus' 'Round Trip' to the Underworld Ekroth G. − Nilsson I. 2018a 37-56
Francia R. 2016b: The Ritual of Fire KUB 43.62 (CTH 457.8): A Mythologem Against Shingles? Fs Ünal 235-243
Frankfort H. 1958a: Three Lectures: The Dying God JWCI 21 141-178
Gadjimuradov I. 2004a: Die vulkanische Urheimat der altanatolischen Sukzessions- und Steingeburtsmythen AoF 31 340-357
García Trabazo J.V. 1996a: Ullikummi und Vrtra: Zwei Ungeheuer in der hethitischen und in der indischen Mythologie SIrMesAn 2 251ff.
García Trabazo J.V. 2003a: Anatolia y Grecia: puntos de contacto en el mito y en el pensamiento AuOr 21 19-34
Gaster Th.H. 1951-1952a: The Child-Stealing Witch among the Hittites? SMSR 23 134-137
Giorgieri M. 2000a: Dèi e draghi: miti del Vicino Oriente e della Grecia a confronto I Greci e il mito 11-32
Haas C. 2014a: The Logoi and the Dragon in der „vergleichenden Mythologie“ Helena Blavatskys Fs Nowicki 79-94
Haas V. 2009a: Warum das Kupfer den Schmied verflucht – eine motivgeschichtliche Studie AoF 36 230-233
Halley des Fontaines J. 1938a: La notion d'androgynie dans quelques mythes et quelques rites ?Rezension?
Hansen O. 1998a: A possible mention of the DINGIR.KASKAL.KUR "Underground Water-Course" in Greek literature NABU 1998 125, 1998/131
Hansen O. 2000b: A Note on an overlooked Heraclea and the DINGIR.KASKAL.KUR. "underground water-course" Orientalia Suecana 47 27-28
Hanson P.D. 1977a: Rebellion in Heaven Azazel, and Euhemeristic Heroes in 1 Enoch 6-11 JBL 96 195-233
Högemann P. – Oettinger N. 2006a: Eine hethitische Parallele zur Bestrafung des Flussgottes Mäander bei Strabon? Pluralismus und Wandel 55-63
Hutter-Braunsar S. 2011a: Vergleichende Untersuchungen zu den Texten über eine aus Zorn verschwundene Gottheit AOAT 391 129-144
Janda M. 2001a: Tracce indoeuropee nel mito di Ullikummi Anatolisch und Indogermanisch 193ff.
Jason H. 1981a: Ilja of Murom and Tzar Kalin. A Proposal for a Model for the Narrative Structure of an Epic Struggle Slavica Hierosolymitana 5-6 47-54
Karahashi F. 2003-2004a: LUGAL-E and the Song of Ullikummi: A Structural Comparison JEOL 38 77-82
Katz J. 1998b: How to be a Dragon in Indo-European: Hittite illuyankaš and its Linguistic and Cultural Congeners in Latin, Greek and Germanic Fs Watkins 317-334
Klinger J. 2000a: "So weit und breit wie das Meer..." - Das Meer in Texten hattischer Provenienz Gs Carter 151-172
Klock-Fontanille I. 1995a: La colère froide: Telibinu et Achille. Aspects de la tradition indo-européenne Anatolia Antiqua/Eski Anadolu 3 55-66
Klock-Fontanille I. 2004b: L’Euphrate dans la culture Hittite: du passage au filtre La Poétique du Fleuve 31-42
Laroche E. 1962a: La lune chez les Hittites et les Hourrites La Lune 117-125
Lebrun R. 2011d: La figure du héros dans le monde anatolien antique Routes et parcours mythiques 183-186
López-Ruiz C. 2006a: Some Oriental Elements in Hesiod and the Orphic Cosmogonies JANER 6 71-104
Marot K. 1951a: Die Trennung von Himmel und Erde AcAn 1 35-66
Martino S. de 1992e: L’ideale di bellezza virile nella letteratura ittita Fascino e bellezza 31-45
Masson E. 2000a: Quelques motifs de métamorphoses dans les écrits hittites Gs Masson 209ff.
Mazoyer M. 2004c: Mytologie de fondation dans quelques îles et sur les rivages de la mer Égée RANT 1 379-387
Mazoyer M. 2007a: Inara et Télipinu dans la Mythologie hittite Fs Košak 507-512
Meltzer E.S. 1974a: Egyptian Parallels for an Incident in Hesiod's Theogony and an Episode in the Kumarbi Myth JNES 33 154-157
Moore G.C. 1974a: The Disappearing Deity Motif in Hittite Texts. A Study in Religious History Dissertation ?Rezension?
Mouton A. 2004g: Une épreuve pour différencier l’homme du dieu: le “texte des cannibales” hittite (KBo 3.60) et quelques rapprochements, ou comment reconnaît-on un dieu hittite? AoF 31 303-319
Murphy S. 2002a: The Practice of Power in the Ancient Near East: Sorceresses and Serpents in Hittite Myths CRRAI 47 433-442
Oberhuber K. 1988a: Schilderung einer "Fehlleistung" in einem hethitischen Mythos Gs Kohler 117-119
Oettinger N. 2008a: Zur Zahlensymbolik bei den Hethitern 6HitCongr2 587-595
Otten H. 1954a: Boğazköy-Texte zu der Vorstellung vom verschwundenen und wiederkehrenden Gott CRRAI 3 67-69
Pecchioli Daddi F. 2001a: Lotte di dèi per la supremazia celeste Influenze vicino-orientali 403-411
Polvani A.M. 2001a: Temi di mitologia anatolica tra Oriente e Occidente: il dio scomparso Influenze vicino-orientali 413-420
Popko M. 1972a: Hetyckie mity o zaginionym bogu [Hethitische Mythen über den verschwundenen Gott] Euhemer 16 21-32
Popko M. 1972b: Puszka Pandory [Pandora's Box] Meander 27 381-383
Posani C. 2020b: The “Head” as a Synecdoche for “Person, Self” The Connection with Life in the Homeric Poems and in Ancient Near Eastern Texts RANT 17 357-374
Raimond E. 2019a: Le symbolisme du nombre Neuf dans des mythes et rituels anciens RANT 16 259-270
Ransome H.M. 1937a: The Sacred Bee Ancient Times and Folklore ?Rezension?
Redford D.B. 1967a: The Literary Motif of the Exposed Child (cf. Ex.II,1-10) Numen 14 209-228
Staudacher W. 1942a: Die Trennung von Himmel und Erde. Ein vorgriechischer Schöpfungsmyilius bei Hesiod und den Orphikern ?Rezension?
Steiner G. 1971a: Die Unterweltsbeschwörung des Odysseus im Lichte hethitischer Texte UF 3 265-283
Tekoğlu R. 1990a: Hitit Metinlerinde Kendini Aklama Motifi AnAr 12 101-112
Torri G. 2010c: “The Great Sun God Made a Feast”. A Mythical topos in Hittite Ritual Literature Fs Wilhelm 383-394
Ünal A. 1986a: Das Motiv der Kindesaussetzung in den altanatolischen Literaturen CRRAI 32 129-136
Virolleaud Ch. 1930a: La Montagne des Cèdres dans les traditions de l’Ancient Orient RHR 101 16-26
Watkins C. 1992a: Le dragon hittite Illuyankas et le géant grec Typhôeus CRAIBL 136-2 319-330
Watkins C. 2004a: The Third Donkey: Origin Legends and Some Hidden Indo-European Themes Fs Morpurgo Davies 65-80
Wikander O. 2013a: Ungrateful Grazers: A Parallel to Deut 32:15 from the Hurrian/Hittite Epic of Liberation Svensk Exegetisk Arsbok 78 137-146
Wright D.P. 1986a: The Gesture of Hand Placement in the Hebrew Bible and in Hittite Literature JAOS 106 433-446
Yakar J. – Taffet A. 2007a: The Spiritual Connotations of the Spindle and Spinning: Selected Cases from Ancient Anatolia and Neighboring Lands Fs Dinçol-Dinçol 781-788
Vgl. zum Thema ferner:
Alaura S. 2005a: Fleh- und Unterwerfungsgesten in den hethitischen Texten AoF 32 375-385
Alaura S. 2007a: Gesten der Verzweiflung in den hethitischen mythologischen Texten AoF 34 149-153
Alaura S. 2014a: The Sun-god's Quadriga in the Prayers to the Sun-god for Appeasing an Angry Personal God (CTH 372-274) and it's Mesopotamian Background 8HitCongr 32-51
Archi A. 2007d: The Soul Has to Leave the Land of the Living JANER 7 169-195
Asan A.N. 1989a: Der Mythos vom erzürnten Gott. PhD Dissertation, Würzburg
Atterer M. 2011a: Typologische Analyse hethitischer Mythen. Schlange und Wettergott Schriften zur Kulturgeschichte 20
Bachvarova M. 2005b: The Eastern Mediterranean Epic Tradition from Bilgames and Akka to the Song of Release to Homer's Iliad GRBS 45 131-153
Bachvarova M. 2006a: Divine Justice Across the Mediterranean: Hittite arkuwars and the Trial Scene in Aeschylus’ Eumenides JANER 6 123-153
Bachvarova M. 2008a: The Poet’s Point of View and the Prehistory of the Iliad Anatolian Interfaces 93-106
Bachvarova M. 2008b: Sumerian GALA Priests and Eastern Mediterranean Returning Gods. Tragic Lamentation in Cross-Cultural Perspective Lament 18-52
Bachvarova M. 2009a: Hittite and Greek Perspectives on Travelling Poets, Texts and Festivals Wandering Poets 23-45
Bachvarova M. 2012a: From “Kingship in Heaven” to King Lists: Syro-Anatolian Courts and the History of the World JANER 12 97-118
Bachvarova M. 2016a: From Hittite to Homer. The Anatolian Background of Ancient Homeric Epic
Bachvarova M. 2019a: Towards an Understanding of the Gendered Hittite Landscape: What Does It Mean When Mountains Give Birth? 9HitCongr 81-100
Bryce T. 2008a: Homer at the Interface Anatolian Interfaces 85-91
Burke B. 2001a: Anatolian Origins of the Gordian Knot Legend GRBS 42 255-261
Collins B.J. 2006b: Pigs at the Gate: Hittite Pig Sacrifice in Its Eastern Mediterranean Context JANER 6 155-188
Dardano P. 2010a: La veste della sera: echi di fraseologia indoeuropea in un rituale ittito-luvio Fs Mayer 75-84
Dardano P. 2012a: Die Worte des Königs als Repräsentation von Macht: Zur althethitischen Phraseologie CRRAI 54 619-636
Ekroth G. – Nilsson I. 2018a: Round Trip to Hades in the Eastern Mediterranean Tradition. Visits to the Underworld from Antiquity to Byzantium
Gilan A. 2011a: Das Huhn, das Ei und die Schlange. Mythos und Ritual im Illuyanka-Text AOAT 391 99-114
Gilan A. 2015b: A Bridge or a Blind Alley? Hittites and Neo Hittites as Cultural Mediators Faber R. − Lichtenberger A. 2015a 167-189
Giorgieri M. 2004b: Das Beschwörungsritual der Pittei Or NS 73 409-426
Görke S. 2019a: Mythological Passages in Hittite Rituals Religious Convergence 163-172
Haas V. 2002b: Der Schicksalsstein Betrachtungen zu KBo 32.10 Rs. III AoF 29 234-237
Haas V. 2005a: Die Erzälungen von den zwei Brüdern, vom Fischer und dem Findelkind sowie vom Jäger Kešše AoF 32 360-374
Haas V. 2007c: Zwei Verfluchungen im hethitischen Schrittum und in der Ilias JANER 7 1-6
Haas V. 2010d: Die linke Seite im Hethitischen Fs Archi 164-170
Marazzi M. 2000a: Il fornaio disattento e il pane del re Gs Cagni 665-672
Marazzi M. 2023b: “C’era una volta un re...” ma c’era anche il pane. Qualche riflessione su un pattern letterario Bollettino di Archeologia on line 14 2023,2 17-27
Oettinger N. 2004a: In den Fußspuren Emil Forrers: Die Diathese von indogermanisch *h1ës-, *h1es- 'sitzen' und anderes Gs Forrer 487-494
Oettinger N. 2008d: An Indo-European Custom of Sacrifice in Greece and Elsewhere Fs Kortlandt
Oettinger N. 2010c: Sündenbock, Pandora und hethitisch dammili pedi Hethitica 16 111-120
Polvani A.M. 2012a: Il banchetto nei testi mitologici ittiti Eothen 20 119-132
Simon Zs. 2011a: Hethitische Topoi in der hieroglyphen-luwischen Historiographie. Bemerkungen zur Frage der Kontinuität AOAT 391 227-243
Torri G. 2009c: Sargon, Anitta, and the Hittite Kings against Purušḫanda AoF 36 110-118
Trémouille M.-C. 2019a: šuḫḫaz katta mauš(š)-: ‘cadere dal tetto’ oppure ‘gettarsi dal tetto’? Fs Poetto 687-689
Vigo M. 2012a: La concezione di "mare" presso gli Ittiti tra simbolo e realtà StMed 24 261-298
Waal W. 2016a: Silver in Search of his Father: A Comparative Folkloristic Approach to an Episode of the Song of Silver. Kleber K. − Pirngruber R. 2016a 295-306

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